UNESCO campus

De vier GO! onderwijsinstellingen uit Keerbergen mogen toetreden tot het UNESCO Associated Schools Project Network, het grootste scholennetwerk ter wereld. Een unicum.

Onze basisschool, middenschool en het atheneum van de campus Atheneum Keerbergen aan de Vlieghavenlaan mogen zich UNESCO-school noemen. Ook het technisch atheneum Keerbergen aan de Molenstraat wordt lid van het grootste scholennetwerk ter wereld. Het UNESCO-label is een mooie erkenning die niet veel scholen te beurt valt. In heel Vlaanderen zijn slechts een handvol andere scholen toegelaten tot dit netwerk.

Onze GO! onderwijsinstellingen in Keerbergen danken hun benoeming tot Unescoschool aan de vele projecten die ze organiseren op vlak van burgerzin en ecologie., wat onder de Unesco-vlag alleen maar toenemen.  Het feit dat we mogen toetreden tot dit wereldwijde netwerk is een bewijs dat de Keerbergse GO! scholen internationaal denken en haar leerlingen universele waarden bijbrengt.

Het lidmaatschap is dus een garantie voor ouders en leerlingen dat er in onze scholen veel aandacht is voor universele idealen als democratie, verdraagzaamheid en duurzaamheid. Ook de contacten met andere UNESCO-scholen in de wereld zal de blik van onze leerlingen op de wereld alleen maar vergroten.

Het Unescocertificaat is niet voor elke onderwijsinstelling weggelegd. In heel Vlaanderen zijn nog maar twaalf andere scholen toegelaten tot het netwerk.

Het UNESCO Associated Schools Project Network (ASPnet) is het grootste mondiale scholennetwerk. Sinds 1953 verbindt dat netwerk scholen van over de hele wereld met elkaar rond een gezamenlijk doel: vrede bouwen in de hoofden en harten van kinderen en jongeren. Het ASPnet wordt internationaal aangestuurd vanuit Parijs.

We zullen dan ook het logo onderaan deze pagina zal dus regelmatig en met gepaste trots mogen gebruiken in onze communicatie.

Als UNESCO-school verbinden we er ons ook toe om zo veel als kan aandacht te besteden en te werken aan de 17 sustainable development goals (SDGs), de opvolgers van de millenniumdoelstellingen: